De kracht van waardering
Hoe waardering de productiviteit verhoogt
Deadlines, targets en constante drukte: het is dagelijkse koek in de werkende wereld. Als werkgever ben je natuurlijk continu op zoek naar manieren om de productiviteit te verhogen. En dat kan veel makkelijker dan je denkt. Je kunt namelijk productiviteit verhogen, zónder dat mensen overwerkt zijn of extra uren moeten maken. Hoe? Door ze te waarderen.
Er zijn artikelen over volgeschreven en toch blijft het iets wazigs. Waardering is ontzettend ongrijpbaar. En juist dat maakt het bijzonder. Het doet namelijk iets groots in het brein van je medewerkers.
Wat is waardering?
De term ‘waardering’ is door de jaren heen een eigen leven gaan leiden. Google het en je krijgt sowieso de woorden ‘erkenning’, ‘respect’ en ‘beloning’ op je scherm. Van dat laatste woord krijgen wij overigens gigantische kippenvel – jouw werknemers zijn geen honden die een botje krijgen als ze iets goeds doen. Laten we daarom zo snel mogelijk stoppen met het woord ‘beloning’. Wij noemen het: iets extra’s.
De optelsom van drie factoren
Waardering is wat ons betreft de optelsom van erkenning, respect en iets extra’s. Mensen willen erkenning voor hun werk, daar gerespecteerd om worden en af en toe een extraatje ontvangen. Dit wordt ook regelmatig genoemd in verschillende onderzoeken, zo ook door het Amerikaanse onderzoek- en adviesbureau Gallup. Het bureau zegt dat bedrijven het maximale halen uit werknemers door hen regelmatig te erkennen en te waarderen. En, niet onbelangrijk: in omgevingen waar dat regelmatig gebeurt, floreren de werknemers.
Waarom waardering als een toverstaf werkt
Leuk en aardig allemaal, maar wát doet waardering nou precies in het brein van mensen?
1. Motivatieboost
Het krijgen van erkenning en waardering geeft een goed gevoel. Mensen zijn sneller geneigd een stapje extra te zetten om dit nog een keer te ervaren.
2. Meer teamdynamiek
Waardering bouwt bruggen tussen collega’s. Het creëert een omgeving waarin mensen graag met elkaar samenwerken en elkaar ondersteunen.
3. Betere communicatie
Waardering moedigt open communicatie aan. Wie zich op z’n gemak voelt in een organisatie, voelt zich ook fijn om feedback te geven en te ontvangen. Dit verbetert werkprocessen.
4. Hoger zelfvertrouwen
Werknemers die waardering krijgen, hebben het gevoel goed te zijn in hun werk. Daardoor gaan ze nieuwe uitdagingen makkelijker aan.
5. Meer betrokkenheid
Wie zich gewaardeerd voelt, is meer betrokken bij de organisatie. Dat uit zich bijvoorbeeld in minder ziekmeldingen, baanwisselingen. Ook is diegene bereid om meer te doen.
En tel deze 5 effecten nu eens bij elkaar op
Al die bovenstaande positieve effecten van waardering op motivatie, dynamiek, communicatie, zelfvertrouwen en betrokkenheid leiden tot een positievere werkomgeving. Een omgeving waarin medewerkers een intrinsieke motivatie hebben voor de organisatie. Deze medewerkers voeren hun werk uit met meer toewijding en enthousiasme. En dat... dat leidt tot een hogere productiviteit.
Spreek waardering uit
Ook een flinke portie waardering uitspreken? Wij weten hoe. Neem contact op met onze accountmanagers en we laten je graag zien wat we voor je kunnen doen.