Wat maakt waardering betekenisvol?
Gallup schrijft over ‘memorable recognition’, oftewel: herkenning die bijblijft. Betekenisvol dus. Maar wat is dat eigenlijk? En welke vaardigheden en middelen heb je als leidinggevende nodig om betekenisvol te waarderen zodat de herkenning blijvend is?
Volgens de bevindingen van Gallup moet betekenisvolle waardering:
1. Voldoening geven
Het moment van waardering moet oprecht zijn en een betrouwbare ervaring bieden.
2. Authentiek zijn
Waardering of beloning moet iets betekenen; voor zowel de gever als de ontvanger.
3. Verweven in de cultuur
Waardering moet ingebed zijn in het dagelijks leven van de werknemers om een cultuur van waardering op te bouwen.
4. Rechtvaardig
Elke beloning moet uniek zijn, maar werknemers moeten wel altijd op een consistente en eerlijke manier worden beloond – vooral als de beloning geld is.
5. Persoonlijk
Waardering krijgen is persoonlijk. Verschillende werknemers betekent ook dat er verschillende voorkeuren zijn over hoe of waar ze erkenning krijgen.
Hoeveel organisaties hebben een waarderingsprogramma?
Het onderzoek van Gallup confronteert ons met het feit dat maar 36% van de werknemers aangeeft dat hun organisatie een waarderingsprogramma heeft. Behoorlijk weinig als je het ons vraagt …
Bedrijven schieten echt tekort als het gaat om de manier waarop waardering wordt gegeven en hoe vaak. Uit het nieuwe rapport blijkt dat slechts 23% van de werknemers het helemaal mee eens is met de hoeveelheid waardering voor het werk dat ze doen.
40% of meer van de werknemers geeft aan slechts een paar keer per jaar of minder een erkenning te ontvangen
De effectiviteit van waarderingsprogramma’s
Wie het goed aanpakt, heeft baat bij een goed waarderingsprogramma. Sterker nog, het kan een enorm effectief instrument zijn voor een organisatie om betrokken medewerkers en een hoge productiviteit te creëren. Het zorgt er bovendien voor dat mensen meer voor je willen doen en loyaler zijn. Ze blijven vaak langer bij een bedrijf werken en dienen als ambassadeur voor de organisatie.
Erken en waardeer medewerkers regelmatig met een Pluim
Wil je een effectief waarderingsprogramma optuigen? We schuiven graag bij je aan tafel. Met meer dan 30 jaar ervaring in het waarderen en belonen van medewerkers, hebben we voorbeelden van hoe het wel en niet moet. We zijn er voor je!
Bekijken hoe Pluimen.nl kan helpen met het inzetten van waardering op de werkvloer?
Hopelijk hoeven we je niet meer uit te leggen dat gelukkige medewerkers productiever en meer betrokken zijn. Al meer dan 25 jaar zijn wij de verbindende factor tussen organisaties, medewerkers en hun onderlinge relaties. De Pluim is namelijk niet zómaar een cadeau - het is dé manier om iemand te bedanken en de waardering te tonen. Met meer dan 1500 vrijetijdsbestedingen, help jij de work-life balance van jouw collega's weer in harmonie te krijgen.
Weten wat wij voor je kunnen betekenen? Download onze whitepaper over Waardering of contact op met onze specialisten