Waardering. Dat is zo gek nog niet.
Toch gek hè... Er zijn boeken over vol geschreven, onderzoeken gedaan, we zeggen het allemaal tegen een ander én dan nóg waarderen we elkaar en onze medewerkers te weinig. Veel te weinig! Dat vinden wij dus gek. Want waarom doen we dit zo sporadisch? Waardering zou juist hoog op de agenda moeten staan.
Een onderzoek dat TNS Nipo uitvoerde voor Yacht, maakt dat glashelder. Een dosis bewondering en waardering blijkt de belangrijkste drijfveer voor hoogopgeleide werknemers. Die extreem goede arbeidsvoorwaarden en dat torenhoge salaris? Die haalden niet eens de top drie!
Psychologische betrokkenheid
We hebben nog een mooi onderzoek voor je wat je ogen zeker opent. Namelijk die van Gallup. Dit Amerikaanse onderzoek- en adviesbureau deed onderzoek in 155 landen naar de arbeidsmarkt. En wat blijkt? Bedrijven die zich oriënteren op basis van menselijke basisbehoeften voor psychologische betrokkenheid (zoals onder andere regelmatige erkenning, waardering en mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling) halen het maximale uit hun medewerkers.
Goede managers waarderen medewerkers
In het laatste rapport ‘the State of the Global Workplace 2022’ van Gallup vertelt CEO Jon Clifton in zijn inleiding waar het aan schort op het werk. Er zijn te veel ‘kapotte’ werkplekken. En kapotte werkplekken zorgen ervoor dat mensen hun werk niet (meer) leuk vinden, een burn-out krijgen of vertrekken. Volgens hem is de oplossing vrij simpel: betere leiders op het werk. Managers moeten beter luisteren, coachen en samenwerken. Goede managers helpen collega’s om te leren en te groeien. En: (ja, nu komt het) ze erkennen en waarderen hun collega’s voor het leveren van geweldig werk. Ze geven hen het gevoel dat er echt om hen wordt gegeven. En in omgevingen zoals deze, floreren medewerkers.
BOEM! There you have it.
Maar er is meer.
Zo gaat Clifton verder: “Bedrijven met betrokken medewerkers hebben 23% meer winst in vergelijking met bedrijven met ongelukkige medewerkers. Bovendien hebben teams met florerende medewerkers een significant lager ziekteverzuim, verloop en ongevallen. En ook zien ze een hogere klantloyaliteit.
Betrokken medewerkers hebben het gevoel erbij te horen
Werknemersbetrokkenheid weerspiegelt de betrokkenheid en het enthousiasme van werknemers voor hun werk en werkplek. Om de betrokkenheid van medewerkers te meten, gebruikt Gallup een vragenlijst met verschillende stellingen. Zie hiernaast de stellingen.
Gallup categoriseert de werknemers van een organisatie als betrokken, niet betrokken en actief niet betrokken. Werknemers kunnen betrokken raken wanneer in hun basisbehoeften wordt voorzien en wanneer ze de kans krijgen om bij te dragen, het gevoel hebben erbij te horen en de kans krijgen om te leren en te groeien.
Werk aan de winkel
In Nederland doen we het best aardig wat betreft arbeidsgeluk, zou je zeggen. Maar op het gebied van betrokken medewerkers halen we nog niet eens de top tien in Europa! Sterker nog, we staan met 12% betrokkenheid op plaats 27 van de 38 Europese landen. En het wordt nog erger... Gallup meet namelijk ook nog de verandering. De verandering geeft het verschil in procentpunten aan wanneer het gemiddelde van 2018, 2019 en 2020 wordt vergeleken met het gemiddelde van 2019, 2020 en 2021. Onze verandering? 0! Ja, echt. Nul! Er is niks veranderd t.o.v. het afgelopen jaar. En dat terwijl de krapte op de arbeidsmarkt de pan uit rijst en we allemaal dondersgoed weten dat we goed voor onze medewerkers moeten zorgen. Want tjsa... krapte op de arbeidsmarkt hè. Oké, we’ve made our point. Goed voor je personeel zorgen dus.
Waardeer, erken en bedank
Laten we het vanaf nu anders gaan doen. Natuurlijk zullen de cijfers niet van de een op de andere dag veranderen. Maar begin gewoon eens door iemand eens te bedanken voor het werk of de inzet. Niet via de app of mail, maar in het echt. Trek er in ieder geval even een paar minuten voor uit. Het zal je verbazen wat het doet met een persoon.
Iemand waarderen en erkennen is echt niet zo moeilijk. Doe dit niet eenmalig, maar zorg dat je op regelmatige basis medewerkers waardeert. Geloof ons: het zal iedereen goed doen.
Hulp nodig?
Maak je geen zorgen. Je bent niet de enige. En daarom maken onze collega’s er werk van. Neem contact op voor de mogelijkheden.